tiistai 30. toukokuuta 2017

Ensimmäinen 26km työmatka.

Aamulla kello soi 2h ennen työvuoron alkua. Ajatus oli, että varaan aikaa reilusti, koska pyöräteistä ei ollut ihan varmuutta, että miten menevät.
Heti aluksi huomasin, että pyörän akku ei ollut latautunut vaikka luulin sen olevan latauksessa. Kävi ilmi ettei akku lataudu mikäli se on suljettu. No, oppia ikä kaikki. Akun pitää olla siis ON tilassa latautuakseen. Luotin kuitenkin akussa olevan tarpeeksi poweria, koska alla ei ollut kuin n.15km ajot.

06:33 lähdin matkaan ja 08:00 oli tarkoitus olla perillä. Aikaa oli siis reilusta ja kelikin oli ihan ok. Lämmintä ei ollut kuin muutama aste, mutta ei onneksi satanut.

Muutaman kerren ajoin jonkusen kymmentä metriä väärään suuntaan, mutta sen suurempia huteja ei reitillä sattunut. Ensimmäiset kilometrit joudun ajamaan taajamassa ja se on kohtalaisen hidasta, kun on liikennevaloja ja paljon muuta liikennettä. Maantielle, kun pääsi niin siitä se hauskuus alkoi.
Vauhtia pidin reippaasti ja koska reitillä on todella ISOJA ja pitkiä mäkiä niin loppumatkasta alkoi pelottamaan akun kesto. Sen verta reippaasti kuitenkin ajelin ja kokoajan avustus tapissa.

Tässä lopputulema. aikaa kului n.55 min. ja matkaa kertyi 26.9km. Ajaminen meni helposti ja lämmin tuli (paitsi varpaat ja sormet palelivat) , mutta ei kuuma.

Ja sitten vain akku kainaloon ja töihin.

Akun lataus täyteen kesti n. 4h ja ehti siis hyvin latautua työpäivän aikana. Ainakin näin kevät kesästä on oikeastaan nautinto painella tolla 1000w sähköpyörällä ja matka taittuu helposti ja ripeästi. Takaisin tuon 27km polkasin 50min. ja siihen mahtuu muutama harhaan ajo :)

Työmatka-ajoa kertyi siis yhteensä 54km ja sen suorittaminen Fatladyllä ei tuottanut vaikeuksia. Kun avustusta käyttää täysillä tehoilla ja akku on täyteen ladattu ei tuo matka tuota ongelmia sähkönriittävyyden kanssa. Tosin, jos vähentää avustamisen tasoa niin akkukin kestää, luonnollisesti, pidempään. Arvelisin, että max. 40km tolla vehkeellä pystyy ajamaan ns. täydellä kaasulla. Riippuu tietenkin paljon ajettavasta maastosta ja alustasta.. varmaan kuskin painokin vaikuttaa. Itse olen sen verran kevyt, että en voi sanoa olevani raskas kuorma pyörälle.

Joskus tuntuu, että tolla pyörällä ajaminen on liiankin hauskaa ja helppoa. Jotenkin liikunnan pitäisi ola raskaampaa ja onko sähköpyörällä ajo liikuntaa ollenkaan?  Kaikki on niin suhteellista. Se mikä jollekkin on kevyttä ja helppoa voi olla toiselle raskasta. Tämän sähköpyöräilyn varaan en tohdi liikuntaani jättää vaan, aivan kuten aikaisemminkin, jatkan liikunnallista elämääni. Tämän pyörän ei ollut tarkoitus korvata aikaisempaa liikkumistani vaan autoni. Toki se myös lisää aktiivisuuttani, mutta tulee aikaisempien harrastusten lisäksi, ei tilalle.

Menkää ihmeessä ostamaan 1000w sähköpyörä. On se vaan niin hauska peli. Vähän kuin sähkypyörien Tesla. Ei malttas olla ajelematta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti